september, 2020

18sep8:00 pmBamberger Symphoniker - Mendelssohn, R. Schumann, Brahms8:00 pm Konzerthalle Bamberg

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Event Details

Jakub Hrůša Conductor
Piotr Anderszewski Piano
Bamberger Symphoniker

Programme:
Felix Mendelssohn Bartholdy: Overture The Hebrides op. 26
Robert Schumann: Piano Concerto in A minor, Op. 54
Johannes Brahms: Symphony No. 4 in E minor, Op. 98

Bamberger Symphoniker Note:
Mendelssohn Bartholdy was inspired by a wide variety of ideas and experiences. During his 1829 trip to Scotland, the 20-year-old Mendelssohn embarked upon an adventurous steamboat trip, reporting: »The ladies keeled over like flies, as did one or two gentlemen.« He was particularly impressed by the Hebridean island of Staffa, with its famous cave of the mythic Gaelic king Fingal. Fingal’s Cave inspired Mendelssohn’s ingenious concert overture op. 26, which he said he wanted to »taste of salt air, cod-liver oil and gulls.« Besides naturalistic sound painting, including elements of Scottish folk music, the overture’s more profound concern is the loneliness experienced on this »legendary archipelago«.

Next, our former featured artist Piotr Anderszewski will dive into the pianistic wonder world of Schumann’s romantic A minor Concerto of 1845. Schumann immortalized his beloved wife in its music – in an anagram representing the letters of the name »Chiara«, Clara’s name in the popular »Davidsbündlertänze«, in musical notes. Clara raved about the concerto: »How richly inventive it is, how interesting from beginning to end, how fresh, and what a beautiful coherent whole!«

Brahms’ Fourth Symphony is equally exciting. Clara described it as a »servant of beauty and nobility«. Brahms wrote this symphony during the summer months of 1884 and 1885 while on holiday in Styria, but wondered whether it would »gain an audience«, commenting ironically: »I fear it tastes like the local climate – the cherries here don’t get sweet!« But this splendid symphony is certainly no bitter cherry: its use of motifs and themes is nothing short of remarkable, its movements interlock subtly, taking us on a wonderfully twisting voyage of discovery!

Konzerteinführung um 19.00 Uhr

Vielfältig waren die Anregungen, von denen sich Mendelssohn Bartholdy inspirieren ließ. 1829 unternahm der damals 20-Jährige in Schottland eine aben­teuerliche Dampfschifffahrt und berichtete: »Die Ladies fielen um wie die Fliegen, und der ein oder andere Gentleman tat es ihnen gleich.« Besonders beeindruckte ihn die Hebriden-Insel Staffa mit der berühmten Höhle des mythischen Königs Fingal – und ließ ihn seine raffinierte Konzertouvertüre op. 26 schreiben, über die er sagte, sie solle »nach Salzluft, Lebertran und Möwen schmecken«. Doch neben naturalistischer Klangmalerei mitsamt schottischer Folklore ist das tiefgründigere Thema die Einsamkeit, die ein Mensch auf dieser »sagenumwobenen Inselgruppe« erlebt. Danach taucht unser ehemaliger Porträtkünstler Piotr Anderszewski in die pianistische Wunderwelt von Schumanns romantischem a-Moll-Konzert ein. In der Musik hat er 1845 seine geliebte Frau verewigt: in einem Anagramm, das die Tonbuchstaben des Namens Chiara darstellt – Claras Name in den beliebten »Davidsbündlertänzen«. Sie schwärmte über das Konzert: »Wie reich an Erfindung, wie interessant vom Anfang bis zum Ende ist es, wie frisch und welch ein schönes zusammenhängendes Ganzes!«

Ebenso spannend ist die vierte Symphonie von Brahms – die Clara als »Dienerin von Schönem und Noblem« charakterisierte. Brahms schrieb sie 1884 und 1885 in den Sommermonaten im Urlaub in der Steiermark – fragte sich aber ironisch, ob sie wohl »Publikum kriegen wird«: »Ich fürchte nämlich, sie schmeckt nach dem hiesigen Klima – die Kirschen hier werden nicht süß!« Doch um bittere Kirschen handelt es sich bei der grandiosen Symphonie keineswegs: Sie lebt von bemerkenswerter motivisch-thematischer Arbeit und subtiler Verklammerung der Sätze – eine wunderbar verschlungene Entdeckungsreise!

Time

(Friday) 8:00 pm

Location

Konzerthalle Bamberg

Mußstraße 1, 96047 Bamberg, Germany

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