december, 2020

19dec8:00 pmBamberger Symphoniker - Wagner, Bloch, Beethoven8:00 pm Konzerthalle Bamberg

more

Event Details

Jakub Hrůša Conductor
Ulrich Witteler Violoncello
Bamberger Symphoniker

Richard Wagner: Overture to Die Feen
Ernest Bloch: “Schelomo” Hebrew Rhapsody for Cello for Violoncello and Orchestra
Ludwig van Beethoven: Symphony No. 6 in F major, Op. 68, also known as the Pastoral

Bamberger Symphoniker Note:
Wagner wrote »Die Feen« (»The Fairies«) in 1833 at the age of twenty. It was his first opera to be completely set to music and is based on the fairy-tale play »La donna serpent« (»The Snake Woman«). Wagner later gifted it to King Ludwig of Bavaria. The plot revolves around a king’s love for a fairy. He is not permitted to search for her name or origins – but his curiosity is too great and the fairy is turned into stone. In the end, however, a magician helps to break the spell. The overture is a kaleidoscope of the opera’s most important motifs. This will be followed by a fascinating work by Ernest Bloch, who wanted to create a national Jewish music without quoting directly from folk music: »I obeyed an inner voice that emerged when I read certain biblical passages and came to resound as an ancient heritage in my music.« He wrote the colourful rhapsody »Schelomo« in 1916, when he was becoming increasingly depressed by the experiences of the First World War. »Schelomo« is based on the Book of Ecclesiastes. While the orchestra represents the surrounding world, the cello speaks with Solomon’s voice, creating a vision of the splendour at his court – and at the same time expressing the wisdom: »And behold, all is vanity!« In this piece, our solo cellist Ulrich Witteler will speak for Solomon.
To conclude our concerts, which fall a few days after the anniversary of Beethoven’s baptism, we will once again focus on the great jubilarian. In his »Pastoral Symphony«, he atmospherically explores the ways of representing the feelings experienced in nature and the events of country life – including folkloristic melodies and a boisterous, »strikingly comical« dance, in which Beethoven pokes fun at the somewhat clumsy playing of a village band.

Sie ist das Werk eines Zwanzigjährigen und seine erste vollständig vertonte Oper: »Die Feen« komponierte Wagner 1833 nach dem Märchenspiel »La donna serpente« (»Die Frau als Schlange«) und schenkte sie später König Ludwig von Bayern. Die Handlung dreht sich um die Liebe eines Königs zu einer Fee. Er darf nur niemals nach ihrem Namen und ihrer Herkunft forschen – doch seine Neugier ist zu groß, die Fee wird in Stein verwandelt, aber mithilfe eines Zauberers wieder erlöst. Die Ouvertüre ist ein Kaleidoskop der wichtigsten Motive. Danach erklingt ein faszinierendes Werk von Ernest Bloch, der stets eine national-jüdische Musik verwirklichen wollte, aber ohne direkte Folklore-Zitate: »Ich habe auf eine innere Stimme gehorcht, die sich bei der Lektüre bestimmter Bibelstellen erhob und als uraltes Erbe in meiner Musik zum Klingen kam.« Die farbenreiche Rhapsodie »Schelomo« schrieb er 1916, als ihn die Erfahrungen des Ersten Weltkrieges zunehmend bedrückten. Sie gründet sich auf Salomons Buch der Predigten. Während das Orchester die umgebende Welt darstellt, spricht das Cello anstelle des Königs und bringt eine Vision des Glanzes an seinem Hof – und zugleich die Weisheit: »Und siehe, alles ist eitel!« Unser Solo-Cellist Ulrich Witteler erhebt in diesem Stück seine musikalische Stimme.
Zum Abschluss rücken wir ein paar Tage nach Beet­hovens Tauftag noch einmal sein großes Jubiläum in den Fokus. In der »Pastoral-Symphonie« hat er auf atmosphärische Weise die Möglichkeiten ausgelotet, Empfindungen beim Erleben der Natur und Situationen des Landlebens darzustellen – mitsamt folkloristischen Melodien und einem ausgelassenen Tanzfest »von schlagender Komik«: Hier wird augenzwinkernd das etwas täppische Musizieren einer Dorfkapelle aufs Korn genommen.

Time

(Saturday) 8:00 pm

Location

Konzerthalle Bamberg

Mußstraße 1, 96047 Bamberg, Germany

X