october, 2020
23oct8:00 pmBamberger Symphoniker - Hummel, Elgar, Bruckner8:00 pm
Event Details
Jakub Hrůša conductor Sol Gabetta, cello Programme: Johann Nepomuk Hummel: Piano Quintet, Op.87 Edward Elgar: Cello Concerto in E minor, Op. 85 Anton Bruckner: Symphony No. 4 in E-flat major (WAB 104) Bamberger Symphoniker Note: »She revels
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Event Details
Jakub Hrůša conductor
Sol Gabetta, cello
Programme:
Johann Nepomuk Hummel: Piano Quintet, Op.87
Edward Elgar: Cello Concerto in E minor, Op. 85
Anton Bruckner: Symphony No. 4 in E-flat major (WAB 104)
Bamberger Symphoniker Note:
»She revels in poetry and elegy, as if Edward Elgar had written his Cello Concerto just for her. When this artist lets her cello sing, her mastery making virtuoso passages seem like nothing at all, then optimism and zest in life flare up again and again amid the piece’s gentle melancholy,« a critic enthused about Sol Gabetta, who was our last season’s featured artist. We are delighted to now be going on tour with her, performing Elgar’s famous Cello Concerto. This work is pervaded by a well-nigh overwhelming nostalgia. When he wrote it in 1917, Elgar was horrified by the events of the First World War and trying to deal with the loss of people close to him. The result is a highly emotional work, charged with a sense of farewell – but before the melancholy cello is swept away by its cantilenas, a dancing rondo provides a brief ray of hope. We will complement this masterpiece with Bruckner’s »Romantic Symphony« in the revised version of 1878 to 1880 – a symphony of vast dimensions depicting extra-musical matter, although the composer once said: »I can’t remember myself what I was thinking of when I wrote it!« However, the horn call that sets the work’s tone evokes associations with the great outdoors and country life, and thus was once called the »Symphony of the Forest«. According to Bruckner, it features a »love-struck boy off to climb up to his lover’s window«, birds chirping, and a moving funeral march. In the famous Scherzo we hear a jaunty hunt and the melody of a Ländler, a country dance – here, Bruckner noted in the score: »Dance tune played during the meal while out hunting«.
»Sie schwelgt in Poesie und Elegie. Es ist, als hätte Edward Elgar ihr sein Cello-Konzert auf den Leib geschrieben. Wenn die Künstlerin das Cello singen lässt und virtuose Passagen meistert, als sei das gar nichts, dann blitzen hinter linder Trauer immer wieder Lebensmut und Daseinsfreude auf.« So schwärmte ein Kritiker über Sol Gabetta, die in der vergangenen Saison unsere Porträtkünstlerin war. Wir freuen uns, dass wir nun mit ihr auf Tournee das berühmte Cellokonzert von Elgar spielen können. Es ist durchzogen von einer schier übermächtigen Nostalgie: Der Komponist war 1917 schockiert von den Ereignissen des Ersten Weltkrieges und musste den Verlust nahestehender Menschen verarbeiten. Entstanden ist ein höchst emotionales Werk voller Abschiedsstimmung –doch bevor das schwermütige Violoncello am Ende weiter auf seinen Kantilenen davonschwimmen kann, sorgt ein tänzerisches Rondo kurzzeitig für einen Lichtblick. Außerdem spielen wir unter Leitung unseres Chefdirigenten Bruckners »Romantische« in der überarbeiteten Fassung der Jahre 1878 bis 1880 –eine Symphonie von gewaltigen Dimensionen und außermusikalischen Darstellungen, obwohl der Komponist einmal äußerte: »Ja, da woaß i’ selber nimmer, was i’ mir dabei denkt hab!« Aber allein der das Werk bestimmende Hornruf weckt Assoziationen an die freie Natur und das Landleben. Daher wurde sie auch einmal »Symphonie des Waldes« genannt. Es gibt laut Bruckner einen »verliebten Bub, der Fensterln geht«, außerdem Vogelgezwitscher, einen ergreifenden Trauermarsch und im berühmten Scherzo-Satz launiges Jagdgeschehen sowie eine Ländlermelodie – hier vermerkte Bruckner in der Partitur: »Tanzweise während der Mahlzeit auf der Jagd«.
Time
(Friday) 8:00 pm